
Ansvarlig redaktør
Magnus Knarvik Hørnes
Temaredaktør
Ludvik Anker Kummen
Økonomiansvarlig
Selma Vestby
Nettredaktør
Markus Hovland Sannes
Pål Martin Christiansen
Grafisk design og layout
Ingrid Ovedia Veggeland
Forside
Sivert Wøien
Trykkeri
Merkur Grafisk AS
www.merkurgrafisk.no
Redaksjonsmedlemmer
Alexander Been Kristiansen
Andreas Solheim
Estella Tenga
Eva Bagn
Ida Malene Sætenes
Leo Stub Køber
Liv Elisabeth Flood Aars-Rynning
Magnus Knarvik Hørnes
Maria Kive Røhr
Markus Hovland Sannes
Nikoline Marie Vågen Willadssen
Pål Martin Christiansen
Rikke Skarderud Aaring
Selma Vestby
Sofia Sørsdahl Devold
Solveig Winnberg Skoge
Stella Gjørv
Forfattere
Liv Elisabeth Flood Aars-Rynning (f. 2004) går bachelor i idéhistorie fordi hun ikke klarer å bestemme seg, og vil ha filosofi, historie, litteratur og kulturhistorie på én gang.
Nikoline Vågen Willadssen (f. 1998) har en master i russisk og går nå på EIK (også kjent som master i idéhistorie). Hun er heller ikke helt sikker på hvordan det skjedde.
Ludvik Anker Kummen (f. 2002) er bachelorstudent i idéhistorie og alternerer med en viss eksistensiell angst mellom pensumet i opplysningstidens idéhistorie, 40-gruppe i fransk og dernest i Montesquieu på fritiden, som han har problemer med å finne nok tid til.
Solveig Winnberg Skoge (f. 2003) er, sjokkerende nok, også bachelorstudent i idéhistorie. Noe usikkert hva dette vil føre til, men hun tar ting som det kommer.
Pål Martin Christiansen (f. 1997) er bachelorstudent i idéhistorie og tar en 40-gruppe i Antikken. Han er avhopper fra en lovende IT-karriere for å vandre rundt på Blindern og ta opp studielån.
Eva Bagn (f. 2003) er halvveis gjennom sin bachelor i idéhistorie og bruker ellers mye av tiden sin på å rømme seg bort til stillehavet, spille gitar og lese altfor gammel litteratur. Hun synes det også er passende for anledningen å konstatere at hun er deadhead.
Leo Stub Køber (2005-2098) er bachelorstudent i idéhistorie og forsøker å realisere en påtatt konservativ bokmålsform. Han legger merke til at et forhøyet engasjement om Holocaust i løpet av semesterets nummer har tæret på psyken.
Maria Bundli Karlsen (f. 1999) skriver master i historie og lever denne høsten som et spøkelse i Roma.
Markus Hovland Sannes (2000-????) er – get this – OGSÅ bachelorstudent i idéhistorie, med en 40-gruppe i psykologi. Markus vet absolutt hva han driver med og har koll på det meste. Etter ekstensiv kontemplering av døden, har han nylig sluttet å røyke sigaretter. [sic]
Susanne Aanestad (f. 2000) tar master i filosofi og rettsvitenskap og er på jakt på den som stjal en redbull fra kjøleskapet i masterlesesalen.
Rikke Skarderud Aaring (f. 2004) forlot nylig den idéhistoriske sfæren, og bega seg ut på nye eventyr med estetiske briller. Det passer seg dermed at hun her debuterer som ordsmed.
Leder skrevet av Ludvik Anker Kummen og Magnus Knarvik Hørnes
«Molo er død, lenge leve Molo!» Da vi valgte død som tema for dette nummeret, var vi forventningsfulle til spennet som det kunne dekke over, som det siste nummeret før vår spesialutgave til Molos tiårsjubileum til våren. Til tross for stadig mørkere høstkvelder og tilsynelatende dystert materiale har redaksjonen fått til noe som er liv laga!
For det er jo et spesielt tema, det å snakke om døden. Uansett hvor vi måtte trå og ende opp her i livet, er det noe som er med og forfølger oss, som en mystifisert tåkesky eller som en ubønnhørlig realitet som vi helst ikke vil tenke på. Selv om det kan virke fjernt og likevel nært, noe som nesten ikke angår oss i våre individuelle dagligliv med unntak av familiebegravelser og en og annen nyhetssak, så har likevel døden favnet over mange av våre ideer og oppfatninger gjennom tidene. Det er i erkjennelse av dødens universelle karakter at Molo vil se på de perspektivene som har blitt født av vissheten om livets slutt.
Det endelige resultatet er både omfangsrikt og mangfoldig, i sjanger så vel som i tematikk og tilnærming. Med på lasset har vi både tradisjonelt, moderne, antikk og tverrfaglig materiale fordelt på en rekke forskningsgjenstander.
Vi innleder med en undersøkelse av et kjent bilde på døden, nemlig mannen med ljåen, forfattet av skribenten Eva Bagn. Videre får vi et essayistisk reisebrev skrevet av master i russisk Nikoline Vågen Willadssen, rett fra Lenins mausoleum ved Den røde plass i Moskva. Hun gir oss et innblikk i hvordan kultiske ideer om døden kan materialisere seg i offentlige rom, om det så er religiøse eller politiske årsaker bak. Deretter flytter vi oss fra Russland til Italia og får en utlegning om etterlivet til de døde i antikkens Roma og deres preg på byen i et aktørhistorisk øyemed skrevet av Maria Karlsen. Så har vi utforskning av døden som et litterært leitmotiv i Thomas Manns Døden i Venezia under den observante lupen til Solveig Winnberg Skoge, før vi får en pauseside med et intimt dikt av Rikke Skarderud Aaring.
Deretter får vi en mer kronologisk andre hoveddel av den tematisk morbide innmaten i nummeret, som fortsetter å utforske dødens idéhistorie på tvers av forfatterskap, strømninger, perspektiver, teoretisk-metodiske innfallsvinkler og tidsperioder. Montaigne og hans selvstendige dødsbegrep blir belyst av Ludvik Anker Kummen i lys av hans renessansehumanistiske prosjekt og antikk intellektuell resepsjon, og da spesielt stoisismen, som diakron kontekst. Sekulariseringshypotesen, moral, eksistensialisme og Guds død blir utforsket av Liv Aars-Rynning gjennom en kontrastiv analyse av forfatterskapene til Dostojevskij og Nietzsche. Så ser vi på døden som et fenomen i moderniteten, nemlig ved et søkelys på resepsjonen av massedød og folkemord gjennom linsen til eksistensialisme og sosiologiske forklaringsmodeller, undersøkt av Leo Køber.
Til slutt vender vi blikket mot samtiden med to tekster som tar for seg vårt medikaliserte perspektiv på døden. Først ute har vi et klarsynt og fokusert resonnement av filosofistudenten Susanne Aanestad, som ser på døden som et medikalisert fenomen i en spenningsfylt motsetning med de kulturelle og sosiale institusjonene og praksisene som omslutter døden i moderne samfunn. Avslutningsvis har vi et intervju med Lisbeth Thoresen, medlem av det tverrfaglige forskningsnettverket DERK (Døden: Emosjoner, Relasjoner, Kultur), som ser på død både som en medisinsk problematikk og i lys av teoretiske og historiske perspektiver.
Vi har også vært så heldige å få et etterord fra vår kjære Eirik Finne som forlater oss på idehistorie (til USN) etter et godt tiår i tjeneste. Vi er utrolig takknemmelige for alt Eirik har gjort for miljøet vårt på Blindern og for at han har fulgt opp og støttet Molo i hele ti år. Det var derfor på sin plass at nettopp Eirik skulle gi oss en overgang til neste nummer der vi feirer vårt første store jubileum. Frem til da ønsker vi å feire Eirik og dette nummeret er dedisert til han!
For å runde av har vi altså med et usedvanlig variert og faglig sterkt nummer å gjøre. Vi håper å bidra til refleksjon rundt, og kanskje til og med forsoning med, det store universelle spørsmålet om døden. Et historisk perspektiv på hvordan man har tenkt om døden før kan være en inngang til å tenke nytt om denne evige problemstillingen, og om ikke annet er det spennende stoff.
God lesing!