
Redaktør
Amo Boracco Borring
Temaredaktør
Andreas Solheim
Nettredaktør
Andreas Solheim
Fungerende økonomiansvarlig
Karl Westergaard
Distribusjonsansvarlig
Markus Hovland Sannes
Grafisk design
Robin Quintero Muñoz
Trykkeri
Aksell
www.aksell.no
Redaksjon
Anne Løddesøl
Elias Bauer Jonassen
Eva Bagn
Frida Sofie Strugstad Gjerdalen
Hanna Eidal
Magnus Hørnes
Nikoline Marie Vågen Willadssen
Rikke Skarderud Aaring
Sofia Devold
Silje Lurås Bakken
Sol Winnberg Skoge
Forfattere
Allan Thommessen (f. 1996) er masterstudent i filosofi. Thommessen mener filosofer ikke burde drive med idéhistorie.
Amo Boracco Borring (f. 2003) tar en bachelorgrad i idéhistorie og politisk kommunikasjon. Borring har alltid tid til en eksistensiell samtale, dog er hun alltid sent ute.
Hanna Taraldsrud Dormagen (f. 1998) er masterstudent i Europeisk kultur (EKUL), har en inderlig sjel, fordypet i livets mening og menneskets eksistens, og alltid mye å gjøre, men Dormagen er like villig til ofre tid til en meningsfylt samtale.
Karl Westergaard (f. 1997) er masterstudent i Europeisk kultur (EKUL), deklamerer av og til noen antikke vers og prøver å finne tonen med kreditorene slik at det klirrer og rasler i Molos sparegris.
Lucas Wenk-Wolff (f. 1997) er masterstudent i historie. Wenk-Wolff spriker til tider så med bena at han krever to hele plasser på trikken.
Nikoline Marie Vågen Willadssen (f. 1998) har en mastergrad i russisk oversettelse. Willadssen går nå en bachelor i idéhistorie fordi hun synes det er ålreit å ha pensum som kan diskuteres over en øl, og så vil hun ikke begynne å betale på studielånet ennå.
Olaf Andreas Strand (f. 1999) er en klassisk pianist utdannet ved Norges Musikkhøgskole. Strand tar nå en bachelorgrad i idéhistorie og mener musikken ble ødelagt rundt 1500.
Rikke Skarderud Aaring (f. 2004) tar en årsenhet i idéhistorie. Hun spaserer gjerne rundt med blikket festet på forbipasserende skyer, og holder fast ved at vinterdepresjon er selvpåført.
Sofia Devold (f. 2003) er bachelorstudent på idéhistorie, og sliter for tiden med å definere seg selv som person.
Tomas Laukvik Nannestad (f. 1998) har mastergrad i utøving og musikkforskning fra Norges musikkhøgskole, der han studerte klassisk og elektrisk gitar, og teorbe. Nannestad går nå årsenhet i idéhistorie ved UiO, og filosoferer dypt rundt bråk, modernisme og luttens historie.
Kunstneriske bidrag
Petter Wang (f. 1994) gikk i 2015/16 på Einar Granum kunstfagskole i Oslo. Kunstneren har på kort tid produsert store mengder arbeider og holdt flere utstillinger.
Tori Wrånes (f. 1978) er en allsidig kunstner og sanger fra Randesund. Hun er kjent for sine mange performance art prosjekter, med blant annet sang, koreografi, kostymedesign og skulpturer.
Allan Thommessen (f. 1996) skrev teksten Rap as Sonically Moved Formes i denne utgaven av MOLO. Han har bidratt med eget kunstverk til teksten: «Rappere unite».
Espen Iden (f. 1989) er en norsk kunstner og DJ fra Bergen, som bor og arbeider i Oslo. Iden arbeider med flere ulike kunstformer, men primært innen musikk, foto og maleri.
Bakside er skrevet av Kristoffer Cezinando Karlsen (f. 1995).
Leder skrevet av Amo Boracco Borring
I utgangspunktet trenger ikke musikk en begrepsforklaring, men det er likevel vanskelig å sette fngeren på hva det faktisk er. Musikk er så mangt, så stort og ikke minst en personlig ting. I årtusener har musikk samlet mennesker; i kamp, i glede, og i nytelse. I vårt kollektive minne trampende mot Eidsvollsplass hører vi Internasjonalen, og i barndomsminnet i baksetet ljomer ABBA fra stereoanlegget. Alle har et unikt forhold til musikk. Har du kanskje en merkelig besettelse med trubadurmusikk? Eller har musikk alltid vært bakerst i lydbildet ditt? Uansett har det vært mye å ta tak i når vi i MOLO har gjort et tappert forsøk på å sette fngeren på hva musikk egentlig er.
I denne utgaven av MOLO har unge aspirerende idéhistorikere og kunstnere tatt et dypdykk inn i musikkens vide verden. Karl Westergaard tar for seg den athenske statsmannen Solon og hvordan han vant gunst hos folket ved å kombinere politikk og lyrikk. Artikkelen presenterer noen av Solons politiske vers og gir en kort innføring i hvordan man skanderer vers. Høres det kjent ut? Om svaret er ja, eller ikke, bla om!
Rikke Aaring forteller på satirisk vis historien om «deLillos og den undervurderte Lars». Denne essayistiske teksten gir oss et innblikk i hvem gutta bak deLillos egentlig er, og historien til Lars Beckstrøm – «den andre Lars». Rører deLillos sine tekster bare ved overfladiske følelser og hverdagslige hendelser, eller graver de dypere i menneskets sinn?
Videre har Allan Sæther Thommessen skrevet en rivende tekst om bias mot musikk som tilhører svart kultur og hip-hop, og hvordan det grunner i rasisme og elitisme, og ikke i objektive musikalske kvaliteter. Fra hip-hop-kultur til black metal har Tomas Laukvik Nannestad skrevet en tekst om den norske black metal-musikken fra tidlig 90-tallet. Nannestad ser på hvordan sjangeren beskrives av artistene selv, omverden og forskningen, og beskriver hvordan denne resepsjonsdiskursen kommer til kort i å beskrive sjangerens banebrytende soniske landskap.
Lucas Wenk-Wolff har skrevet en lattermild tekst om hvordan celloen i renessansen og barokken ble regnet som upassende for kvinner å spille på. Kan du gjette hvorfor? Videre tar Olaf Strand med oss i det beste barokken har å by på av trekantdrama, og redegjør for hva slags rolle følelser har spilt for komponister. Selv om idéhistorie kan være så mangt, ville det dog ikke vært en idéhistorisk blekke uten en introduksjon til kontekstualisering og tekstbehandling i musikken. Hanna Dormagen tar oss med på en reise gjennom sitt opphold i Firenze, og diskuterer musikkbegrepet hos renessansehumanisten Marsilio Ficino (1433-1499). Helt til slutt kan du lese et intervju med oversetter og idéhistorieprofessor, Reidar Aasgaard, om ingen ringere enn Bob Dylan fra et idéhistorisk perspektiv.
I dine hender har du en rekke ydmyke forsøk på å gi et bredere innblikk i musikkens verden fra idéhistoriske og kunstneriske perspektiver. Er du interessert i pop, rock, kunst eller historie? Bla om!
I see music as fluid architecture
– Joni Mitchell

Joni Mitchell er en canadisk musiker, komponist og billedkunstner. Mitchell omtales som folkrocker i samme stil og på samme tid som blant annet Leonard Cohen og Bob Dylan, som du skal få lese mer om senere i blekka.
Artikler fra Musikk
Ingen på denne nettsiden enda. Sjekk ut arkivet vårt på den gamle nettsiden oppe til høyre.